Intervju

Camilla Blomgren?

Publicerat 2014.04.25

  • Göteborg
  • Grafisk design

Stadsbiblioteket öppnade nu i onsdags efter den stora ombyggnaden och renoveringen och det är reklambyrån Aoki som har gjort den nya grafiska profilen. Nyfikna som vi är på allt arbete bakom kulisserna kollade vi upp ADn Camilla Blomgren.

Hej, vad gör du Camilla Blomgren?
Jag kommer precis från våra vänner Kokokaka där vi har testat idéer och lekt inför en filminspelning vi snart ska göra med vår gemensamma kund Junkyard.

Den nya bibblan har öppnat nu – den grafiska profilen kommit alive. Hur känns det att få se sitt arbete så som det är tänkt att användas?
Fantastiskt! Det är verkligen en ära att få vara med i den här processen. Vi är väldigt stolta och glada. Öppningen var mäktig! Känns som om hela stan är full av kommunikation som vi varit en del i att ta fram.

Alla andra bibliotek i Göteborg har ju samma grafiska profil – berätta mer om Stadsbibliotekets särprofilering.
Jag är övertygad om att Stadsbiblioteket kommer må bra av att kunna profilera sig som en egen enhet. Det är ett väldigt tydligt varumärke som har behov av att vara folklig, inbjudande, färgstark och lättillgänglig. Det kommer dock att bli en förlängning av Stadsbibliotekets nya profil som kommer att användas även för folkbiblioteken. Silhuetten av bokryggarna kommer att finnas med utan texten i. Färger och grafiska element kommer också följa med. Att profilen skulle kunna användas och kännas igen utan texten Stadsbiblioteket Göteborg var en del av uppdraget. Detta kommer dock vara en längre process. Jag vet inte exakt hur den kommer att drivas.

Kan du inte berätta lite mer om hur tankarna och idéerna är bakom den nya grafiska profilen?
Våra första tankar var att vi absolut inte skulle jobba med böcker. Det kändes förutsägbart och för enkelt. Men efter några vändor kom vi fram till att det inte finns någon bättre symbol för ett bibliotek än just böcker även om biblioteket är så mycket mer idag. Så vi gick helt loss och gjorde böcker av allt. Det viktiga är att alla skall kunna förstå.

Det har varit mycket snack om kommunal upphandling och att det är svårt att få uppdrag för mindre byråer, är det nåt ni har märkt av?
Just den här upphandlingen var en direktupphandling som vi och fyra andra byråer var inbjudna till. Den typen av upphandling passar oss ganska bra. Vi har just vunnit en liknande för Alingsås kulturhus som vi jobbar med just nu. I en direktupphandling har upphandlande enhet redan visat intresse för oss och väljer på kompetens mer än pris vilket ofta är fallet i andra upphandlingar. Ligger man för lågt i pris är det svårt att få lönsamhet i projekten samtidigt som det är väldigt svårt att få uppdrag om man inte gör det. Upphandlingar borde handla mer om kvalitet än pris. Men det är komplicerat och jag hoppas snacket fortsätter så att det kan bli bättre för både uppdragsgivare och byråer.

Vilken var den största utmaningen för er som formgivare? (Eller var det någon alls?)
Vi hade fått en väldigt tydlig brief och våra uppdragsgivare på biblioteket har varit väldigt tydliga, öppna och härliga att jobba med så det har varit en väldigt positiv process. Utmaningen har nog legat i att förlika sig med att det är en så viktig plats för Göteborg, för allmänbildning och demokrati och vi ville verkligen göra den rättvisa. Nu håller vi tummarna för att Göteborgarna skall gilla den grafiska formen till deras nya bibliotek.

Ok, tack Camilla och lycka till med kommande uppdrag!

(Läs mer om Stadsbibliotekets invigning, som pågår 23-27 april på Stadsbibliteketes blogg här och finn programmet här.)