Aktiviteter
Diskussion om hållbarhet på Pustervik
Publicerat 2013.05.24
Det var fullsatt i förra veckan när Katja Pettersson, Otto von Busch, Mats Williander och Johanna Stål samtalade om hur kreatörer kan tänka och agera för att öka medvetandet om frågan kring prylar och vilket ansvar som kreatörer har i samhället.
En av frågorna var om man inte skulle kunna problematisera konsumtionen. Historiskt var det kyrkan som gav oss mening i samhället och nu är det shopping, menade panelen, men vad kommer sen? När man shoppar är man ofta bara lycklig för en kort stund. Ett möte mellan människor håller i sig mycket längre. (Men hur gör man resan mot en hförändring?)
Därav de tankar som kom upp vidare under samtalet: att man bör designa system - titta på beteenden och skapa meningsfulla ritualer av dom, som t ex att vi betalar för att faktiskt bli av med något hos hårfrisören. Kan vi skapa andra sådana hållbara system? Vidare bör vi såklart återvinna.
Före 2050 måste vi ändra materialkonsumtionen med en faktor av 5. Det innebär att använda en femtedel av det material vi gör nu, och eller få de produkter som tillverkas att hålla fem gånger längre. För vi kommer inte att kunna ta ut mycket mer fibrer ur ekosystemet. På Beckmans talas det t ex hela tiden om hållbarhet. Att man t.ex. ska låna möbler hellre än att köpa dem.
Företag kan också ställa om sina affärssystem för att sikta på att sälja tjänster istället för produkter. Tjänsten kyla istället för kylskåp t ex. Detta kommer förhoppningsvis leda till att de produkter som tillverkas görs för att hålla längre och därigenom minska råvaruuttaget.
Designers och konsumenter bör också tänka mer på produkternas funktion och konstruktion. Vår förväntan på prylar från HM och IKEA vet man är mycket låg. Man räknar inte med att prylarna skall hålla länge. Många talade om vikten att betala ett riktigt pris. 1/3 av priset du betalar är produktionskostnaden. Hur är det möjligt att du då kan köpa ett glas för 2 kr på t.ex. IKEA? Vem betalar priset? Handla medvetet. Det är viktigt att försöka leva som man lär. Alla bör tänka på det och inse att alla kan bidra med något.
Designers måste komma in mycket tidigare i processen på företagen, sitta med i ledningsgrupper och styrelser. Viktigt är att inte lägga hela "skulden" på designers och säga att de ska rädda världen. Så enkelt är det inte. Men man kan och bör ta ansvar för sin egen utbildning och arbetstsituation om man vill skapa team som jobbar med dessa frågor.
En tyngre fråga som kom upp under samtalet handlade om att det inte räcker med att vi köper och designar färre prylar utan att vi också måste också bli färre människor på denna jord. Det håller inte att vi ska bli tio miljarder. Hur kan vi arbeta med den frågan?