Foto: Karim Hatoum
Intervju
Fredrik Olsson?
Publicerat 2010.04.13
Snart är det Guldäggsdagarna. Fredrik Olsson från Miami Guerrilla Agency sitter i Guldäggsjuryn i eventkategorin i år, vi hörde oss för lite med honom.
Hej, vad gör du Fredrik?
Just idag sitter jag på vårt Stockholmskontor som vi delar med PR-byrån Spotlight.
Kan du se några särskilda tendenser eller trender bland bidragen i år?
Kategorin är ny för i år, så det finns inte någon direkt historia att titta på. Anmärkningsvärt är kanske att många rena reklambyråer har skickat in bidrag till eventkategorin.
Det har varit lite tjafs med reklamtävlingarna i år, jag tänker på Folkets guldägg och Reklamallsvenskan. Hur har snacket i juryn gått kring detta?
Det har inte varit något snack alls i min grupp. Kanske beroende på att de flesta diskussioner blossat upp efter att juryarbetet var avslutat. Men jag tycker att diskussionen tyder på att Komm bör ta sig en ordentlig funderare på vilket arbete förbundet ska göra och vilka tävlingar man ska engagera sig i framöver. Personligen tycker jag att Komm ägnar sig åt för mycket tävlingar och för lite opinionsbildning.
Vad menar ni egentligen med att Miami är en Guerrilla Agency?
Det betyder att vi gör okonventionell marknadsföring. Att vi använder oss av kanaler som i första hand inte är tänkta för reklam.
Vad är bra och vad är dåligt med Göteborgs reklambransch?
Bra är att tempot är lite lugnare än i t ex Stockholm. Relationen mellan kund och byrå är ofta längre och då ökar oddsen för att lära känna varandra och få förtroendet att göra bra reklam istället för dålig. På minuskontot finns avsaknaden av huvudkontor. I vårt fall är det direkt nödvändigt att prata direkt med huvudet. Med de större kontona medföljer ofta en högre kompetens hos köparna också.
Tack så mycket, ha det så bra!
(Följ Guldäggsdagarna på Twitter genom #guldaggsdagarna.)