Bild: Privat

 Bild: Privat

Intervju

Hej, vad gör du Daniel?

Publicerat 2020.07.09

    Daniel Götesson, även känd som EKTA, är en väletablerad konstnär. Hans arbeten har ställts ut över hela Europa. Just nu är han aktuell med utställningen Tack vare på grund av på Hamnmagasinet i Varberg. Han är också en av skaparna bakom den 1450 kvadratmeter stora lekplatsen i Jubileumsparken, som invigs i samband med Göteborgs 400-årsjubileum år 2021. 

    Hej Daniel, vad gör du just nu?

    Jag har precis börjat min semester. Nästa vecka åker jag och delar av familjen till Kinnekulle för att gå en stenhuggarkurs. 

    Var kommer namnet EKTA ifrån?

    Det är en kombination av bokstäver som jag letade mig fram till runt år 1995–1996. Det var en tag och innehåller inget budskap i sig. Jag ser det mer som en form än ett ord eller namn. Något man tittar på snarare än läser. Något jag föredrar att se snarare än att höra. 

    Kan du berätta om Tack vare på grund av?

    Det är titeln på min pågående separatutställning på Hamnmagasinet i Varberg. Det är en av två utställningar som jag arbetat på de senaste månaderna. Jag bad min vän Nanna Gullström, som är poet och författare, att skriva en utställningstext. Hon lyckades, utan att egentligen ha sett utställningen, komplettera verken i text på ett mycket bra sätt. 

    "Vi är här. Omkring oss placerar vi dessa bud. Förfogar: lokaliserade souvenirer och sammanpressade led. Klasar av ögonmått. Ett stumt och talande leende. Ta stöd mot utskjutande delar av hus, av fordon. Ta tabletter. Ta upprepningar, fyll obetydligheter ovilliga att fyllas. Ta emot. Vi är här.” 

    Tack vare på grund av – vem och vadå? 

    Det kan jag inte riktigt svara på. Jag fastnade för meningen eftersom den känns lite ursäktande, som att avsäga sig personligt ansvar. Mina titlar är inget facit eller svar, inte direkt en fråga heller. Titlarna kommer sist i processen. Jag brukar samla på mig ord och meningar som jag sparar i långa listor och sedan testar mot verken. Jag vet inte riktigt varför just den här titeln fastnade, men den känns bra på ett otydligt vis. 

    Vad kan du berätta om lekplatsen i Jubileumsparken?

    Tillsammans med New Order Arkitektur och konstnären Patrik Bengtsson gör vi en skulpturlekplats på 1450 kvadratmeter som är planerad att öppna år 2021. Vi hade från start en ambition att göra en ovanlig lekplats som inte innehåller form eller estetik som man är van att se på lekplatser. Någonting för alla som utmanar barnen och väcker intresse, förhoppningsvis även hos vuxna. Vår ingång har varit att lägga fokus på konsten och formgivningens förmåga, våga vara lite extra spännande och otydliga.  

    Finns det något material, färgtyp eller stil du brinner extra för?

    Jag brukar söka mig till nya material när jag känner att jag börjar bli bra på det jag arbetar med. Jag är inte så intresserad av att lära mig traditionellt hantverk eller tekniker utan föredrar att prova mig fram utan manual. Jag är helt enkelt för rastlös och vill sätta igång direkt vilket oftast leder till att jag gör en massa fel och misstag. Jag ser oftast ett värde i misstagen och de har en viktig del i allt jag gör. Stilmässigt så är jag mest intresserad av oskolade stilar, autodidakta konstnärer eller folk art, handstilar och klotter. Jag gillar också uttryck som inte är avsiktlig konst, det kan vara allt ifrån en hemmagjord frisörskylt till spåren efter slarvigt sanerat klotter. Jag kan också inspireras av allt från poesi till dans.  

    Du har gjort allt från fasader till ölburkar, kan du berätta något om dessa projekt?

    Jag är öppen för samarbeten så länge sammanhanget känns bra, framförallt är det viktigt att det blir just ett samarbete och inte bara försäljning av en bild för ett kommersiellt syfte där jag inte har någon inblick i processen. Ekta Pils som jag gjorde tillsammans med Lundgren+Lindqvist för O/O Brewing är ett bra exempel på ett sådant samarbete. Jag har mycket stor respekt för L+L som formgivare och gillar O/O som är ett Göteborgsbaserat bryggeri. Det handlar om att arbeta med människor som inte drivs av pengar utan en genuin passion för vad de gör, då är jag gärna med. Ett annat exempel på lyckade samarbeten är med Höga Nord Rekords, som resulterat i ett antal skivomslag samt animationer och visuals som en del av spelningar och label nights. Att jag fick en inbjudan att göra visuals under Convenanza-festivalen i Frankrike förra året är ett direkt resultat av det samarbetet. De fasader som jag målat runt omkring i Europa är oftast på uppdrag av staden och genomförda av lokala museum eller institutioner med en kurator som väljer konstnärer. Oftast målas flera väggar av olika konstnärer under en och samma period och det är ett fint sätt att möta nya och gamla vänner och kollegor. Jag gillar att arbeta i det offentliga rummet och det uppstår ofta roliga samtal eller märkliga situationer. Det är en perfekt arbetssemester från det ibland lite ensamma arbetet i ateljén. Tyvärr har ganska få människor (framför allt i Sverige) fattat att konst i det offentliga rummet inte behöver eller måste vara vacker. Jag kan inte svara på exakt vad en konstnärs uppgift är, men att göra saker vackrare är det i alla fall inte.


    Tack Daniel, hoppas du har en härlig semester!