Bild: Battei kommunikation
Intervju
Hej vad gör du Dick Ander?
Publicerat 2018.05.31
- Intervju
Snart är det inlämningsdeadline till Svenska Designpriset - mer exakt den 15/6. Vi blev intresserade av arbetet bakom, hur ser tänkandet ut? Hur bedöms kvalitén på de tävlande? Dick Ander, ordförande i tävlingsjuryn, berättar om deras arbete mot jäv, breddning av jury samt de fyra kategorier som bedömningarna utgår ifrån.
Hej Dick Ander, vad gör du?
Jag svarar på frågor, på både mail och telefon. Det blir mycket av det nu, när folk är i full färd med att lämna in sina bidrag.
Ni offentliggjorde just årets jury. Hur går det till när den väljs?
Vi försöker så långt som möjligt ha kontinuitet och arbeta länge med samma medlemmar. Det allra viktigaste kriteriet är dock att det inte ska finnas någon möjlighet till jäv. Ingen ska kunna sitta i juryn och sedan dela ut pris till sin egen byrå. Sånt händer ju annars lätt i branschen.
Men sedan har vi också inrättat en studenttävling i år, och vinnaren av den kommer med i juryn. Det är ett bra sätt att få bredd och tävlingen kommer att fortgå varje år. Nu har vi faktiskt funderat på att göra något motsvarande för att få tag på en senior jurymedlem också.
Men hur bedömer man vad som är bäst? Vad är egentligen kvalitet när det kommer till design?
Vi arbetar med fyra olika kriterier, varav det allra första och dessutom viktigaste är att arbetet i fråga ska kommunicera det det avser att kommunicera. Först i andra hand kommer själva hantverket. Det tredje, ”känsla i design” är mer individuellt. Vi talar om det som ”magkänsla”. De flesta av oss i juryn är så att säga i smöret i branschen, vi vet vad som funkar. Det fjärde kriteriet är ”effekt” – vilket intryck bidraget faktiskt gjort på sina mottagare. Men det är svårt att avgöra givetvis, vi saknar officiella mätverktyg för sådant.
Hur länge har du arbetat med designpriset?
Sedan vi drog igång det 2005. De första åren så gjorde vi det ihop med Cap&Design, men några år senare tog jag själv över juryklubban. När vi drog igång priset så fanns det inget motsvarande. Många priser premierar idéer, copyarbete, men vi ville lyfta AD:ns jobb på en byrå. Det visuella, det grafiska. Nu har ju priset vidgats och vi ger pris till fler former av design och försöker vidga juryn därefter, för att hela tiden ha experter på de områden vi ska bedöma. När vi inkluderade pris för bästa speldesign tog vi till exempel in Minecrafts designchef