Bild: Lennart.se
Intervju
Hej vad gör du Lill O.Sjöberg?
Publicerat 2018.12.19
- Innovation
- Intervju
Att ta vara på ett textilt restmaterial och utveckla ett nytt världsunikt hållbart träliknande material av det som dessutom har estetiska kvaliteer är inte varje dag det händer. Twood som är designern Lill O.Sjöbergs innovation är det vi pratar om. Hon står just nu mitt i processen av att ta Twood vidare från koncept till att bli riktiga produkter och vi blev nyfikna på hur det går!
Hej Lill, vad gör du?
Såhär veckan före jul försöker jag knyta ihop alla lösa trådar. Det är prover från vår nya maskin som ska utvärderas och ett jättelass med jeans som ska tas om hand. Sista finishen på några klackar ska göras. Redovisningar från året som gått ska sättas samman och så hoppas jag hinna med en och annan julhälsning…puh.
Berätta om Twood, hur kom det sig att projektet startade?
Twood [textile-wood] kommer ursprungligen från ett experimentellt arbete som jag kallade ”Poetry of Waste”. Intentionen med detta var att försöka hitta ett sätt att återvinna jeans och samtidigt behålla materialets magi… att fortfarande se att det är jeans. Jag fascineras av storyn och det estetiska som finns i materialet.
Det traditionella sätten att återvinna är annars att på kemisk eller mekanisk väg bearbeta fibern till oigenkännlighet.
Tekniken som jag arbetade fram visade sig sen vara en innovation med potential att skala upp industriellt. Vips så hamnade jag i ett spännande utvecklingsarbete med framtagning av ett nytt material med allt vad det innebär. Patentansökningar, innovationsbidrag och ständigt nya utmaningar.
Många har sett bilden på jeansbootsen med den jeansliknande sulan, hur kom de till?
Istället för att bara visa prover på ett material, så var min tanke att visa upp produktprototyper av materialet. Produkter som kan fascinera och skapa förundran, men också visa materialets potential. Jag vill skapa möjligheter att lyfta frågor kring textil och hållbarhet, ett viktigt och aktuellt ämne, och jeans är något som (nästan) alla kan relatera till.
Mode och musik är tätt förknippade med jeanskulturen och därför blev skon och gitarren ett givet val. Skon är framtagen i samarbete med Anna Lidström, designer och doktorand inom hållbart mode (som för övrigt är nominerad till Göteborgspriset 2018, heja!). Gitarren, som är handgjord och unik är ett samarbete med gitarrmakaren Lars Arvidsson. Då även minsta bit av materialet tas om hand så har vi också tagit fram prototyper av smycken i samarbete med MPC, Mikael Persson Carling.
Det är fantastiskt givande att samarbeta med andra designers/artister och se deras tolkning av materialet.
Du har en bakgrund inom produktdesign, hur tror du det påverkar ditt arbete som innovatör/utvecklare inom ett helt nytt material som ju Twood är.
Att utveckla ett material är inte bara en miljömässig utmaning, som designer vill en också ha ett estetiskt förhållningssätt som alltför ofta glöms/rationaliseras bort enligt min mening.
Min bakgrund inom designområdet är väldigt bred, allt från papperskorgar till konceptbilar och strategisk design. Detta bidrar till att jag ser saker från flera olika vinklar och har en bred plattform. Det gäller också att ta tillvara och hitta lösningar i hela flödet. Alla delar av jeansen som samlas in används. Sömmarna går till framtagning av lampor för företaget SKRYTA, som jag driver tillsammans med kollegan Maria Zeilon. Framtagningen av lamporna sker sedan i nära samarbete med Stadsmissionen. Detta är också exempel på ett innovativt sätt att arbeta med produkter.
Egentligen tror jag kanske inte att bakgrunden är så viktig, utan att en är nyfiken och har en inre drivkraft att våga utmana sig själv och det en gör. Det handlar också om att visualisera möjligheter och inte svårigheter, både för sig själv och andra.
Ni ställde ut hos Denim city, under Denim week, för ett litet tag sedan, berätta om reaktionerna där?
Denim week… ja, det var helt magiskt.
Då jag inte hade någon djupare kunskap om den kommersiella jeansvärlden, så kontaktade jag Denim City i Amsterdam. De arbetar med att göra denimindustrin mer hållbar, och samarbetar med många av de stora jeansmärkena.
Det blev stora famnen. De ville gärna stötta det jag gör och bjöd in mig att visa upp materialet/prototyperna på deras spelplan… och så blev det. Det var en omtumlande vecka med mycket positiv feedback och många nya kontakter från hela världen.
Vad ser du framför dig för användningsomräden för Twood?
Vi har inlett ett samarbete med en möbelproducent och tror att det är vägen att gå. Sen tänker vi konceptuella miljöer, såsom flagshipstores ,showrooms och kanske restaurang/hotellmiljöer.
Materialet Twood är inte bara ett hållbart material som alla kan känna igen, utan också en symbol för nya möjligheter. Att gamla jeans kan bli ett bord, vem trodde det? eller att årets julklapp ”Det återvunna plagget” skulle kunna vara en gitarr?
Framtiden är blå!