Bild: Carl Ander

 Bild: Carl Ander

Intervju

Hej vad gör du Love Jönsson?

Publicerat 2018.01.31

  • Design
  • Intervju
  • Museum

I dagarna kom nyheten att Love Jönsson blir ny chef på RIAN Designmuseum i Falkenberg. Love Jönsson kommer från Röhsska och HDK, och har arbetat mycket med designhistoria och samlingar där. Love sitter även i ett flertal styrelser bland andra Göteborgs Slöjdförening. En mångkunnig person i designbranschen. Kul med denna tillsättning tycker vi och haffade Love för några frågor om framtiden!

Hej Love vad gör du?
Har just kommit tillbaka från Falkenberg och mitt första möte med museets medarbetare. Jag kommer pendla till Falkenberg med Öresundstågen från Göteborg där jag bor tillsammans med min familj.

Vad kul med din nya tjänst på RIAN! Grattis. Hur snart kommer du sätta avtryck på verksamheten?
Tack! Jag försöker alltid arbeta nära de konstnärliga utövarna och strävar efter att göra mötet mellan verk och publik så rikt som möjligt. I flera utställningsprojekt jag arbetat med har jag kombinerat och skapat kontraster mellan äldre och samtida material och det är något jag vill fortsätta med. När det gäller renodlat historiska utställningar tror jag inte att museet kommer satsa på stora retrospektiver med manliga kändisformgivare utan mer på samlingsutställningar med noga utmejslade teman och på att återupptäcka oförtjänt bortglömda pionjärer inom olika områden. Jag kommer verka för fler kontakter med forsknings- och utbildningsinstitutioner både i Sverige och utomlands och för att fler utställningar än tidigare åtföljs av tryckta kataloger eller böcker. Jag kommer också att initiera en diskussion om ett möjligt samlingsuppdrag för RIAN Designmuseum eftersom jag tycker att dynamiken mellan samlande och utställande är viktig. RIAN har framgångsrikt etablerat sig som en utställningsarena för design och konsthantverk men har i dagsläget ingen samling inom området. Att börja förvärva föremål och bygga upp en samling kan vara ett naturligt steg i en utveckling av verksamheten.

Men du ska inte bara bli museichef utan du ska även jobba med den offentliga konsten i Falkenberg samt med något som kallas Stadens Nycklar. Förlåt en oinsatt utsocknes men vad innebär det?
Falkenbergs museum har tre ben, där designdelen är ett. Stadens nycklar är namnet på den kulturhistoriska delen av verksamheten, som främst riktar sig till skolorna i Falkenberg. Under hösten 2018 kommer Stadens nycklar att lanseras som ett webbaserat verktyg som förmedlar stadens historia men som också är tydligt kopplat till fysiska byggnader och platser. När det gäller den offentliga konsten sattes Falkenberg på kartan genom de stora satsningarna Sculptura 97 och Sculptura 02 som genomfördes 1997 respektive 2002. Under kommande år är inga utställningar av det storstilade slaget planerade i gaturummet men museet och dess medarbetare har en viktig roll i det kontinuerliga arbetet med att underhålla och förmera stadens offentliga konst. Även om jag kanske mest förknippas med konsthantverk och design har jag arbetat en hel del också inom bildkonstområdet, bland annat i styrelsen för tidskriften Paletten i Göteborg mellan 2005 och 2012, och att den offentliga konsten ingår i museets verksamhetsområde känns väldigt roligt.

Vad tänker du att du med din bakgrund på bl a HDK och Röhsska tar med dej till din nya tjänst?
Massor av kontakter naturligtvis men också erfarenheter av hur man med pedagogiska redskap kan tillgängliggöra historiska och samtida konstnärliga uttryck. Skolor och museer är ju platser där man både förvaltar ett historiskt arv och utvecklar helt nya arbetsformer. På Röhsska upplevde jag att museets nära band till skolan var oerhört berikande. Just när det gäller HDK har RIAN ett pågående utställningssamarbete sedan en tid där skolans studenter har fått visa arbeten i museets projektrum. Jag hoppas kunna fortsätta med det men också utöka museets nätverk till skolor utomlands.

Vad kan vi förvänta oss för spännande kommande satsningar framöver?
När det gäller utställningar har jag massor av idéer! Museets medarbetare och jag har precis inlett en diskussion om de kommande årens program och jag vill egentligen inte föregå den, men får väl ändå säga här att jag hoppas kunna locka publiken till Falkenberg med utställningar om t.ex. den bortglömda exotismen i skandinavisk design under 1900-talet och hemmet som estetisk och ideologisk arena. Förhoppningsvis kommer också ett av de första större nya utställningsprojekten handla om samlande som både museiverksamhet och konstnärlig metod och kopplas samman med den diskussion om en utvidgning av museets uppdrag som jag nämnde tidigare.