Bild: Louise Henning, Kristel Almquist

 Bild: Louise Henning, Kristel Almquist

Intervju

Hej vad gör ni Cecilia, Julia, Mikael & Fanny?

Publicerat 2018.02.22

  • ADA fokus: Etnisk mångfald inom kreativa näringar
  • Göteborg
  • Kommunikation
  • Reklam
  • Utbildning

Just nu är det examensarbetestider för Art Director & Copywriterutbildningen på Yrgo.Vi blev kontaktade av ett gäng studenter (Julia Kihl Fridén, Cecilia Thulin, Mikael Svensson och Fanny Gustavsson) som med sitt examensarbete "Reklam för reklam" vill lyfta frågan om mångfald, skapa vetskap om yrket och utifrån detta på lång sikt öka mångfalden. Detta genom att under en begränsad tid (till kl 12 23/2) ta in ideer från branschen om hur de själva vill göra just reklam för reklam, mot de målgrupper som kanske inte ens vet att yrket finns men som behövs i arbetsstyrkorna för att på sikt skapa en stark och relevant bransch. Vi blev nyfikna på denna vinkling och ville veta mer.

Hej Cecilia, Julia, Mikael & Fanny, vad gör ni?
Vi sitter nu i sluttampen av vårt examensarbete på 5 veckor och har precis publicerat vår kampanjsida. Vi har gått ut till branschen för att få ta del av deras idéer om hur vi kan öka mångfalden i reklambranschen.

Nu pågår som sagt nedräkningen på er uppmaning till reklambranschen i GBG att själva komma med idéer på de ska öka sin mångfald. Hur kom det sig att ni valde att vända er direkt till branschen?
Vi tänkte först rikta oss till ungdomar i orten för att t.ex. ta fram en kampanj för reklambranschen och visa att de behövs. Men då vi endast haft 5 veckor på oss, ville vi inte göra ett pilotprojekt som sedan läggs ned. Vi kom också till insikt att målgruppen inte känner till vår yrkeskår. Därför ville vi vända oss mot branschen – vi behöver göra reklam för reklam! Genom detta kan vi dessutom lyfta ämnet och fortsätta diskussionen om bristen på mångfald i branschen på ett nytt och kreativt sätt.

Hur hoppas ni att gensvaret blir, och hur kommer ni använda er av det/presentera det?
Vi hoppas förstås att folk tycker det här är kul och viktigt och vill bidra med en snabb idé eller bara en tanke. Svaren vi får in kommer vi att sammanställa och förhoppningsvis kan det komma att användas i vidare arbete för mångfalden, både på skolan och ute i branschen.

Det är en tydlig ökning av värderingsstyrda studentarbeten de senaste åren, från alla utbildningar. Vad tror ni detta beror på?
Precis som samhället förändras, förändras även vårt tankesätt. Vi tror att människor överlag tycker att det är viktigt med värderingar och transparens. Folk kan vara delaktiga i debatten genom sociala medier och dela sina åsikter. I just vårt fall, vill vi tro att vi kan skapa förändring genom att inkludera fler minoriteter som inte fått utrymme tidigare.

Varför valde ni just detta ämne för ert examensarbete, varför var det viktigt för er?
Allt började efter att vi uppmärksammat att vår klass är väldigt homogen. Endast 8 % har annan etnisk bakgrund än vit. Vi tycker att kommunikation som är riktad till alla borde vara skapad av alla.

-Med min bakgrund är detta en hjärtefråga för mig, säger Cecilia. För det handlar det ju om människor – alla förtjänar samma respekt och synlighet. Ska vi inte vara jämställda? Eller är det bara för en viss typ av människor? Om vi får in fler med annan bakgrund i branschen så kanske vi kan slippa plumpa och rasistiska uttryck.