Intervju
Joakim Stampe
Publicerat 2009.09.07
Kanske såg du Joakim Stampe på Leve klotet under Kulturkalaset eller festivalen under North/Black Seas. Eller så kanske har du sett stenarna han har målat i Guldheden. Om inte är det dags att kolla in dem. Vi ville höra lite mer om vad som ligger bakom hans arbete.
Hej, vad gör du Joakim Stampe?
Jag är konstnär och projektledare för Live Action Gothenburg. Jag har arbetat som konstnär i nästan 25 år. Under senare år har jag alltmer börjat att arbeta i performance område och har nu deltagit i festivaler i Kina, Singapore, Thailand, Polen, Finland, Frankrike och Italien. Min konst talar ofta om olika sociala fenomen. Jag försöker att med en filosofisk kritik ge betraktaren en bild av världen omkring oss. Oavsett om det gäller frågor som till exempel mordet på Olof Palme, George Bushs "krig mot terrorismen", den svenska välfärdsstaten förfall och neo-avreglering, religionens narkotiska effekter, etc. Jag har under ett antal år målat på olika material, bla sten. Jag blev tillfrågad att göra ett verk under North/Black Seas som är en festival som försöker att presentera konst från olika kulturer och länder för varandra, och jag valde att göra ett performativt verk ute i det göteborgska stadsrummet mitt i stan på en stenmur vid Kungsgatan. Jag valde att lägga en 40-timmars arbetsvecka på muren så länge festivalen var igång.
Du målar på Göteborgs stenar, varför då?
Jag har under ett antal år målat på olika material, bla målat på klippor och stenar. Och jag blev tillfrågad att göra ett verk under North/Black Seas som är en internationell konstfestival där man försöker att presentera konst från olika kulturer och länder för varandra, och då inte de vanliga länderna. Jag valde att göra ett performativt verk ute i det göteborgska stadsrummet mitt i stan på en stenmur vid Kungsgatan och har valt att lägga en 40-timmars arbetsvecka på muren så länge festivalen var igång. Men jag älskar verkligen muren och alla de möten jag har fått med de boende och förbipasserande- så att nu vill jag fortsätta ett tag till, vi får se hur länge...
Får man verkligen göra så?
Det får framtiden utvisa, färgerna jag valt att arbeta med på muren är förgängliga, det kommer så småningom att liksom vi sjunka in i tiden. Vill de boende att mitt verk skall bli permanent på denna allmänning så går det att genomföra ganska enkelt, praktiskt sett. Men mitt verk vill ställa frågor om det offentliga rummet, Hur ser det ut nu för tiden? Hur vill vi egentligen att det ska se ut? Hur kan vi påverka dess utseende? Mitt verk är ett försök att ta ut konsten till medborgarna, att försöka att minska klyftan mellan åskådaren/publik och konstnären. Att visa processen ute direkt på plats är ett sätt att lufta åsikter, att verkligen demokratisera konsten, att vädra den från den instängdhet som ibland blir följden av att den sällan lämnar gallerier och museum. Och när den väl gör det så är det inte på riktigt utan mera en pose.
Vad tycker du om Göteborgs kreativa klimat?
Det beror på vad man vill se eller diskutera... galleriscenen är ju under all kritik för Sveriges andra stad, Det finns ingen riktig mötesplats i Göteborg som exempelvis Sthlm Kulturhus eller Moderna museet där man både kan se bra internationell konst och träffas, äta och dricka och umgås med varandra. Jag tycker många konstnärer är gnälliga och klagar men det är mycket snack och liten verkstad när det gäller att själva starta upp saker i Gbg. Personligen har jag valt att arbeta med andra kulturarbetare där man inte är så bunden till skråets "regler" eller sin karriär (haha nu kan jag sluta gå på vernissager!)
Det innovativa idag finner jag bland andra kulturarbetare som det totalt kaotiska "Bygget" på Röhsska museet som Henrik Wallgren skapat förutsättningarna för, eller Navid Modiris 365 med dess sweet art, eller HUR exempelvis Christian Pallin arbetar med Koloni.. för att ta tre exempel som dyker upp i huvudet bara sådär. Där finns en del av Göteborgs kulturella framtid.
Jag önskar att man exempelvis lät några av dem som skapade Way Out West på samma sätt närmade sig kulturen i Göteborg och tittade på hur man kunde skapa något spännande i en miljö som Slottsskogen eller liknande. Ta en del från Kulturkalaset och en annan från Internationella biennalen och forma något nytt, något som känns nytt och innovativt.
Vad tror du Göteborg skulle behöva just nu?
Att jag blev ny Kulturminister, i staben skulle förutom min bror Jonas även Peter Birro, Lars Norén, Susanne Osten, Bruno K Öijer, Bob Hund även Elin Wikström, Pernilla Ljungkvist och Chuyia Chia ingå.
Ok Joakim, ha det så bra!
Här kan du se mer:
http://gallery.me.com/joakimstampe#gallery