Foto: Linda Nordfors
Intervju
Linda Nordfors?
Publicerat 2013.05.27
Vi skrev nyligen om samarbetet mellan Åmål Components AB och konstbyrån Re:flection Company. Uppdraget handlar om att ta fram idéer som är ”kontrastskapande, utvecklande och expanderbara”. Vi tog ett snack med Linda Nordfors för att höra mer om hur det funkar att driva konstbyrå?
Hej, vad gör du Linda?
Jag är konstnär och jag driver konstbyrån Reflection Company. Det har jag gjort i 12 år snart.
Vad är en konstbyrå egentligen?
Vår mission är att skapa konst som bygger, utvecklar och förändrar. Vi arbetar utifrån uppdragsgivarens varumärke och deras unika situation. OBS! Jag pratar inte ”logotyp” utan varumärket – alltså företagets eller organisationen själ.
Varför har du valt att arbeta så här, istället för att stå i ateljén?
Arbetet innebär faktiskt att stå i ateljé då och då, kanske mer än man kan tro. Jag vill arbeta så här för jag vill att konsten ska ses och upplevas av många och jag vill göra världen bättre. Det är roligt att vara idealist.
Vad har samarbetet med Åmål Components AB gett?
Fyra starka konstprojekt-idéer. Vi är mitt i processen att välja eller att kombinera. Joachim Wollnert är fantastisk att ha som uppdragsgivare, han är både modig och engagerad.
Vad behövs för att fler möten mellan industriföretag och kreativa näringar ska kunna äga rum.
Att de kreativa näringarna får fler möjligheter att beskriva det värde som de skapar. Jag menar INTE marknadsanpassning, utan tvärt om. Att stå stadigt i sin egen unikitet, men att berätta om den för omvärlden.
Jag föreläser ofta om det, jag kallar det ”The Art of Selling Your Heart”.
Vad är ditt drömuppdrag?
Att få göra en hel stad! Vilket är spännande, för i denna stund är jag på väg till ett möte med en av Sveriges främsta arkitektbyråer och vi ska tillsammans presentera min idé för en kund.
Ok, hoppas allt går bra och att vi får höra mer om det snart!
(Vill du veta mer så kommer Linda Nordfors och Joakim Wollnert berätta om sitt samarbete på The Event Dalsland fredag 31 maj.)