Foto: Sina Farhat
Aktiviteter
Om ordets makt
Publicerat 2011.12.06
Vi hade ett snack om att skriva för att övertyga för ett tag sedan. Vi kallade det för Laddade pistoler och här är lite om vad som kom fram:
Maria Melkersson, copywriter
Jag säljer ett behov till konsumenter. En del av det är att få min kund att förstå målgruppen. Jag driver aldrig en egen agenda, bara kundens.
Jag förändrar målgruppens inställning och känsla för en tjänst, produkt eller företag.
Ibland finns det poänger med att lyfta fram egna svagheter det ger både trovärdighet och underdog-perspektiv.
Att väcka uppmärksamhet är enda sättet att göra sin röst hörd.
Jag måste tro på det jag ska skriva, annars blir det inte bra. Men jag kan välja vad jag intresserar mig för hos en kund. Att sälja något jag inte gillar alls, ger mig bara ångest.
Magnus Sjöbäck, PR
För mig var journalistutbildning en väldigt bra säljskola. Bildens effekt, rubrikens makt och så vidare. Företag bygger upp egna medieföretag med kundtjänst, web, tidning och kanske till och med ett par CSR-projekt.
Företag får en egen agenda genom sitt företagslöfte. Man måste vara ärlig och trovärdig annars är det inte en någon idé att försöka.
Det finns en gräns där provokation går från att vara effektiv till kontraproduktiv. När folk gör bort sig, vilket händer, så gäller det att berätta vad som har hänt och visa vad man gör för att ställa saker och ting till rätta.
Man ska bara ha en nyhet per pressmeddelande aldrig fler.
Man kan försöka begrava sanning med då förlorar man initiativet och därmed kontrollen över berättandet. Dessutom kommer det oftast ut ändå. Jag är alltid ärlig och uppriktig mot kunder. Det kan vara obekvämt men är alltid nyttigt.
Sanningen färgas alltid av den som skriver. Jag säljer mina råd, och skulle jag då inte vara ärlig skulle inte mina råd vara värda någonting.
Malin Lernfelt, Ledarskribent
Jag säljer min tro på hur världen och Göteborg ska vara. Men jag måste skriva om det händer dåliga saker också med det jag gillar. Annars förlorar jag min trovärdighet.
Om jag går på för hårt i en fråga slår det ofta tillbaka på mig själv.
Folk är inte så förnuftiga som de tror. Känslor funkar ofta bättre. Det kan till exempel vara effektiv att använda case med riktiga människor för att lyfta frågor. Man kan också använda värdeladdade ord som ett sätt att väcka känslor åt det ena eller andra hållet.
Jag kan bara skriva som jag tycker. Ingen är helt objektiv.
Aron Israelsson, Chefredaktör
Jag vill förändra med mitt skrivande men mitt mål ligger långt bort så jag sätter upp delmål för hurt jag vill påverka.
Ord må vara mäktiga men bilden är ofta mer slagkraftig.
Folk läser oftast inte så mycket mer än rubrik, bildtext och ingress.
Mattias Åkerberg var moderator och Sina Farhat har tagit bilden.