Foto: Björn Terring

 Foto: Björn Terring

Intervju

Reklambanken?

Publicerat 2011.04.12

    Tidigare i år öppnade Anna Nilsson och Anna Lindstein egen byrå; ReklamBanken. De söker kreatörer från hela landet men de tänker inte anställa någon.

    Hej, vad gör ni Reklambanken?
    Vi gör reklam i alla tänkbara media. För att lyckas med det arbetar vi uteslutande med frilansare, istället för med fast anställda och statiska kompetenser.

    Hur kan man haka på som kreatör?
    Är man intresserad kan man kontakta oss, och då gärna via reklambanken.se där det finns ett färdigt formulär. Vi kvalitetsgranskar alla medarbetare och ser till att de bidrar med något till den grupp vi redan representerar. Idag har vi 50 handplockade medarbetare, men vårt mål är att ha 100, som representerar så många discipliner som möjligt.

    Vad skiljer er från andra reklambyråer?
    Mediaoberoendet! En traditionell reklambyrå formar ofta strategin utefter de anställdas kompetenser för att säkra beläggningen i sina ateljéer. Men hos oss är det istället varumärkets behov som formar arbetsgruppen.

    Kan ni se någon skillnad på reklamklimatet mellan Stockholm och Göteborg?
    I Göteborg finns det många duktiga och formstarka kreatörer, men inte lika många arbetsgivare. Den konkurrensen gör nog att man har ett längre perspektiv på sina karriärsval. Antingen är man anställd eller så frilansar man och bygger sitt eget varumärke. I Stockholm kan man frilansa ena dagen och sen vara anställd den andra, för att gå vidare till en ny reklambyrå dag tre . Det finns en större omsättning på kompetenserna, helt enkelt.