Bild: Staffan Johansson
Intervju
Staffan Johansson?
Publicerat 2012.09.28
Staffan Johansson designade prispallen till friidrotts VM 1995, vann som första svenska företag ett EU kontrakt att utveckla EU.s hemsidor 1997. Skapade hemsidan Inkommande 2005 där svenska folket fick önska sånt som inte finns. Förra året startade han omvärldssajten Tell a biz och nu har dragit igång Kreativ tennis. Vi ville veta mer!
Hej, vad gör du Staffan
Just nu laddar jag för lite Kreativ Tennis, annars jobbar jag med kreativitet och kommunikation genom experimentföretaget Staffans Utvecklingsbyrå
Vad är Kreativ tennis?
Kreativ tennis är när fantasi utmanar kreativitet. Det sker genom att ett lag står för fantasidelen och ett annat för den kreativa delen i den kreativa processen. I den kreativa processen utmanar alltid fantasi kreativitet.
Den kreativa processen består av tre huvuddelar den första styrs av vår fantasi och det är när vi söker ett nytt tillstånd ofta det vi gör när vi brainstormar. Vi låter fantasin fritt flöda på tills vi hittar ett tillständ som vi gärna skulle vilja att det blev verklighet. Definitionen för fantasi är vår förmåga att skapa avstånd till närliggande och närhet till det frånvarande. När vi fantiserat fram ett nytt önskat tillständ så har det uppstått en skillnad mellan vad vi har och vad vi önskar att vi hade. Det har alltså uppstått ett problem och problem löser vi med kreativitet. Med hjälp av våra kunskaper och erfarenheter associerar vi efter en idé (lösning) hur det önskade ska kunna bli verklighet. Kreativitet är den andra delen i den kreativa processen. Den tredje delen är när vi utvärderar hur väl våra idéer kommer att lösa problemet.
I huvudet på en person så går den kreativa processen blixtsnabbt men i Kreativ Tennis så är det olika lag som fantiserar och kreerar. Det ger en helt ny energi till den kreativa processen. Ett företag kan spela mot 10 fantasilag samtidigt och få en enorm bred i ett utvecklingsprojekt. Kreativ Tennis kan användas i all form av utvecklingsarbete.
Syftet med kreativ tennis är att företag ska komma i kontakt med extremt kreativa och fantasifulla människor. Målet är att nya framgångsrika samarbeten ska uppstå. Kreativ Tennis är helt nytt, hemsida kommer senare.
Du besvarade just delvis frågan men ändå, vad är kreativitet?
Kreativitet är år förmåga att lösa problem. Den kreativa processen är mer än bara kreativitet där ingår alltså också fantasi och utvärdering. Tyvärr råder det lite förvirring kring begreppet kreativitet. Alla människor har fantasi och är kreativa men vissa har utvecklat dessa egenskaper mer än andra.
Och vad är Tell a biz? Jag fattar att det handlar om att dela på omvärldsbevakning men inte så mycket mer…
Tell a biz handlar om omvärldsinformation och omvärldsbevakning.
Dels är det ett sätt för vem som helst att sända ny information till företag och veta att det kommer till rätt person på företaget. Motivet för att sända information är vanligtvis att det kan gynna den egna verksamheten, typ forskare som vill ha företagskontakt.
Tell a biz är också är ett system för omvärldsbevakning som bygger på samarbete mellan företag som redan har kontakt. Företagen delar på ett gemensamt konto dit alla sänder omvärldinformation.
Omvärldsbevakning är att ha koll på förändringar som påverkar den egna verksamheten men som ligger utanför det egna företagets kontroll.
Förändringar i omvärlden kan vara långa långsamma processer typ demografi, tillgång på expertis eller jämställdhet men också snabba akutliknande händelser som man helst ska förhålla sig till direkt typ förändrat kundbeteende, ny affärsmodell hos konkurrenten eller oväntad teknikutveckling.
Viktigast och svårast att ha koll på är de snabba förändringarna som ligger nära den egna verksamheten - det man inte kan googla fram, som någon sa.
Får man information en dag för sent kan man ha missat en viktig möjlighet, därför är det bra att samarbeta.
Har du några tips på hur man kan bli mer kreativ?
En definition på kreativitet är "förmågan att sätta våra kunskaper och erfarenheter i rörelse för att hitta lösningar (idéer) på problem".
När vi ska hitta idéer så gäller det att komma i kontakt med våra kunskaper och erfarenheter. Jag använder ofta en lista på ca 500 ord som får mig att minnas olika saker. När vi kör fast och får idétorka så beror det på att vi inte längre kommer i kontakt med nya kunskaper och erfarenheter. Då är det bra att byta miljö. Hur ofta kommer vi inte på bra idéer på bussen hem från kontoret. Sen har vi vårt undermedvetna som ofta hjälper till men som vi har svårare att styra. Kunskaper och erfarenheter är byggstenarna i kreativitet därför är det bra att läsa och resa mycket.
Vad tycker du om det kreativa klimatet i Göteborg?
Alltså, det som driver individer att vara kreativa är framför allt tre grejer. Man drivs av intresse, man tycker det är intressant och roligt att skapa nya sker. Man drivs av möjligheten till ekonomiska fördelar. Man drivs av att man ska få social uppskattning. Dessa drivkrafter finns överallt, även i vår stad. Sen finns det otroligt mycket man kan göra för att optimera enskilda företags och offentliga organisationers verksamhet genom effektivare utnyttjande av stans kreativa förmåga.
Vadå till exempel?
En bra början kan vara att synliggöra befintliga företags / organisationernas stora problem för alla. Förutom att sätta extra fart på företagen/org. skulle det kunna skapa nya företag/jobb. Alla företags affärsidé handlar ju om att lösa kundens problem och det finns gott om olösta problem som kreativa människor skulle kunna lösa om de bara kände till dem.