Intervju
Tomas Ferm
Publicerat 2008.08.22
Mellan den 13 september till den 5 oktober äger SpotCity rum i Brunnsparken. Vi har pratat mer med initiativtagaren Tomas Ferm för att få reda på mer om vad det handlar om.
Hej, vad gör du Tomas?
Fullt upptagen med att fixa med allt som ska vara klart till invigningen av SpotCity den 13 september. I morse skrev jag till svenska ambassadören i Iran, apropå SpotCitys största konstverk som knyter samman Brunnsparken i Göteborg med ett torg i Teheran. Och i eftermiddag ska jag bygga på min konstkiosk, en av SpotCitys byggnader. Jag vet av erfarenhet att det lätt hopar sig i slutspurten när större projekt ska genomföras. Och det här är mitt största konstprojekt hittills och deadline närmar sig minst sagt med stormsteg...
Vad är SpotCity?
SpotCity är ett konstprojekt som undersöker gränsen för vad som kan göras i det offentliga rummet - hur det används och hur det skulle kunna användas. Utöver svenska och utländska konstnärer medverkar även inbjudna föreningar, organisationer och kulturinstitutioner som Göteborgs Konsthall, Stadsbiblioteket och Stadsmuseet.
Varför ska konst blandas samman med stadsplanering?
SpotCity är i sig ett inlägg i diskussionen om den framtida staden. I stadskärnan runt Nordstan och Brunnsparken rör sig fler människor än någon annan stans i västra Sverige. Ändå finns det bara kommunikationer och kommersiell verksamhet i området - inget bibliotek, inget galleri, ingen teater. SpotCity kan ses som ett tillfälligt kulturhus - en idé om något som skulle kunna bli permanent. Dessutom är konsten och konstnärerna en outnyttjad resurs som skulle kunna användas i stadsplaneringen. Inte för sina estetiska kunskaper och inte för att dekorera och skapa monument, utan för att skapa platser, rum för reflexion, samtal och aktiviteter.
Vad kommer att hända i SpotCity?
Varje dag bjuds ett särskilt lunchprogram med musik, poesi eller offentliga samtal. Som besökare kan man vara väldigt aktiv om man vill. Flera av konstverken bygger på delaktighet. Stans bästa gatumusiker kommer att koras, anspråkslösa diskussioner kommer att föras, och om man har tur kanske man lyckas föra ett samtal med en främmande person på ett torg i Teheran. I en container visas videoverk av bland andra Pål Hollender och Videomannen Fernando Lanoos från Mexiko. Och som ett nav i SpotCity finns Konstkiosken med gäststuga för inbjudna föreningar. Tre torsdagskvällar hålls öppna seminarier om det offentliga rummet och konstens roll i Palacehuset- det gamla Fürstenbergska Palatset där Carl Larsson, Josefsson och den tidens konstnärer en gång höll till.
Vad ska man absolut inte missa med SpotCity även om man har riktigt ont om tid?
Det är ett fullmatat program på själva invigningsdagen, bland annat med Koloni som står för musiken och poesigruppen GTBRG som framträder. Och Elin Wikströms verk om FN:s fattigdomsbekämpning Halvvägs till 2015 uppförs endast på öppningsdagen. Dagen efter invigningen håller konstnären Åsa Sonjasdotter ett Skördeseminarium i anknytning till sitt verk där hon odlat fram mystiska, egentligen otillåtna potatissorter nedanför Jonas Ahlströmmerstatyn. Och så är naturligtvis Mandana Moghaddams verk Brunnen, som invigs 25 september, ett måste.
Läs mer om SpotCity här.