Bild: ADA

 Bild: ADA

Aktiviteter

Varför inte upphandling?

Publicerat 2012.05.02

    I torsdags var det åter dags för affärsseminarium och kvällens tema var offentlig upphandling. Cecilia Hesslén och Johan Lidén från Gärde Wesslau talade mycket om regelverket kring offentlig upphandling och vad man bör tänka på när man lämnar anbud,  vad som händer och gäller vid överprövning.

    De som hade kommit fick bland annat dessa tips: bli väl förtrogen med förfrågningsunderlaget, begär ut förfrågningsunderlag från tidigare upphandlingar samt vinnande anbud, avgör om ditt företag har kapacitet att lämna ett konkurrenskraftigt anbud, värdera vad som är viktigt i upphandlingen, var noggrann vid upprättandet av anbudet, vid oklarheter ställ frågor och lämna in anbudet i rätt tid.

    Stefan Gustavsson från Shout har lång erfarenhet från offentliga upphandlingar. Han talade mycket om att han tycker att man bör försöka få till en annan utvärdering för kreativa näringar. Han vill inte se sig som en leverantör av en vara. Han talade om vikten av att det är en tvåvägs kommunikation och att man bygger relationer. Vad innebär då ekonomiskt mest fördelaktigt, är det tillfälligt eller över tid? Normalt menar man både pris och kvalitet. Stefans råd var bland annat att värdera om man skall ge sig in i en upphandling, om man har en chans och tydligt värdera den. Bestäm insatsen för byrån. Var tydliga och kortfattade i texten. Träna, försök att ha färdiga mallar. Lägg energi på rätt saker.  

    Fortsättning följer när det gäller offentliga upphandlingar och vi kommer att återkomma med fler samtal framöver.