Bild: PNAS

 Bild: PNAS

Forskning & Rapporter

Att mäta graden av fejk

Publicerat 2011.12.01

    Matematikern Hany Farid, som forskar i fotoanalys Dartmouth University har tagit fram en beräkningsmodell som kan avgöra hur många procent autentisk en bild är manipulerad.

    - Under senare år har annonsörer och tidningar fått kritik för att ta digitala fotoretuschering till en extrem nivå. Otroligt tunna, långa, rynkfria och felfria modeller kastas rutinmässigt upp på reklamskyltar, annonser och tidskriftsomslag, skriver Hany Farid och kollegan Eric Kee.

    - De här gränslöst orealistiska och idealiserade bilderna har kunnat kopplas till ätstörningar och förvridna kroppsuppfattning hos män, kvinnor och barn,

    Med hjälp av datorprogram som läser av detaljer i fotografier har forskarna byggt modeller för att beräkna hur olika fotografier retuscherats.

    Men det är inte bara reklam och modefoto som det finns skäl att granska äkthetsgrad i framför allt bland naturfotografer och bildjournalister.

    http://www.pnas.org/content/early/2011/11/21/1110747108.full.pdf+html