Forskning & Rapporter
Lågt förtroende för reklamare
Publicerat 2010.06.15
Undersökningen Gfk Trust Index mäter varje år förtroendet för 20 olika institutioner och yrkesgrupper.
Reklamarna knep bottennoteringen i år igen. Bara 15 % av svenskarna säger sig ha förtroende för yrkesgruppen. Marknadsförarna har hamnar lite högre med 37 %, de hamnar därmed på nr 16 av 20.
Journalisterna hamnar också lågt, plats nr 17 med 28 %. Politiker kommer ännu lägre, näst sist, de har bara förtroende hos 25 % av de tillfrågade i år. Kategorin gör därmed det största raset från förra året, då hela 38 % hade förtroende för dem.
De som hamnar i topp i undersökningen är brandmän, brevbärare och läkare.
Undersökningen görs en gång per år och innefattar i huvudsak runt 17 europeiska länder och USA och totalt svarar runt 18 000 personer.
Frågeställningen löd: ”Hur stort förtroende har du för personer inom följande institutioner eller yrkesgrupper i ... (vårt land)?” och besvarades på en fyrgradigskala där 1 = litar inte alls på, 2 = litar inte särkilt mycket på, 3 = litar på i viss utsträckning och 4 = har fullt förtroende för. Det procentuella förtroendet innefattar de som angett 3 eller 4 på skalan.