Foto: ADA
Forskning & Rapporter
Ny bok om genus i design
Publicerat 2010.05.31
Magdalena Petersson McIntyre på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet gav nyligen ut boken Bara den inte blir Rosa som summerar forskningsprojektet; Genus, design och organisation. Projektet initierades av Magnus Mörck som tyvärr inte hann uppleva att det blev färdigt. Lena Hansson och Marcus Jahnke deltog också i projektet.
I den nyutkomna boken beskrivs det största svenska industriprojektet hittills där ett kritiskt perspektiv på genus ingått som något kommersiellt gångbart – Volvos konceptbil YCC.
boken diskuteras olika produkter som inte följer könskonventioner utan på ett eller annat sätt "bråkar med genus". Huvuddelen av boken bygger på en fallstudie av Volvos konceptbil YCC. YCC var bilen som turnerade jorden runt och blev Volvos hittills mest uppmärksammade konceptbil. Projektgruppen som skapade bilen kämpade emot att fastna i förutfattade fack. Ett sådant var att undvika att bilen skulle uppfattas som feminin - den fick inte bli rosa.
– Ett problem med genusmedveten design är att den ofta upprepar en syn på män och kvinnor som olika. Men när inget görs ligger konventionerna fast. Det är dilemmat, säger författaren Magdalena Petersson McIntyre.
Boken förmedlar processen kring bilens form–givning och innehåll och återberättar projektgruppens kamp mot att fastna i förutbestämda fack. YCC blev en genusprovokatör som förde dolda normer om manligt, kvinnligt och bilar upp till ytan, men insatserna för de inblandade var många gånger höga.