Av Åsa Greaker
Krönika
Om konsthantverk
Publicerat 2010.11.05
I vår serie av branschspaningar från ADA:s fält har vi nu kommit till Konsthantverk. Vi bad Malin Beckius skriva den. Hon har tillsammans med sin klasskamrat Isabella Johansson från HDK nyligen har öppnat Two Little Birds på Andra Långgatan 5 i Göteborg, ett kombinerat café och konsthantverksgalleri.
Direkt när jag började fundera över vad jag skulle skriva om till denna branschspaning, om vad som är aktuellt inom konsthantverk, så tänkte jag på osäkerheten kring begreppet. För vad betyder ordet konsthantverk idag?
Under min studietid på HDK diskuterades ofta vad konsthantverk är och vad det kan vara. Var går gränsen till konst och var går gränsen till design? När lämnar man konsthantverksområdet och beger sig in på ett annat?
Inom keramikkonst, som var mitt ämne, kunde ett exempel på den diskussionen vara om det är ok att utgå från en teoretisk idé för att göra keramikkonst eller om konstföremålets idé borde utgå från materialet?
Min klass, i ettan på skolan, valde tom att göra ett arbete pga diskussionen. Vi intervjuade människor om vad de tyckte var skillnaden mellan konst, konsthantverk och design. Det var faktiskt intressant. De flesta som var oinsatta tyckte att det inte var någon direkt skillnad. Medan människor som verkade inom konst, konsthantverk och design alla hade diverse åsikter.
Av Kajsa Sognell
Det finns ju anledning till diskussionen och det är såklart att konsthantverket testar sina gränser åt olika håll. Det är inte något nytt. Problemen med definition och identitet har funnits länge inom branschen.
Att diskutera vad något är eller inte kan lätt kännas utmattande.
Däremot är det ju inte ovanligt att begrepp behöver omdefinieras. Av de tidigare branschspaningarna som gjorts här på ADAs hemsida så verkar det även vara på gång inom reklambranschen. Kanske ligger det i tiden att slå ihop olika områden för att alla ändå använder sig av angränsande områdens uttryck?
Konstbegreppet, som självklart har samma problem, har väl mer eller mindre bestämt sig för en definition? För att utesluta, innesluta och för att behålla status. Inom konst så är ju uttrycken minst sagt spretiga och har varit genom åtminstone nittonhundratalet och framåt. För att saker ska kallas konst, så som jag har förstått det, ska det: ha gjorts för att vara konst, av en person som kallar sig konstnär och konstscenen ska acceptera det som konst.
En aktuell utställning, konstslöjdssalongen på Arkitekturmuseet i Stockholm, får med hela begreppsförvirringen i sin text om utställningen. Där står det att salongen fyllts med nutida konsthantverk från utvalda formgivare och innehåller allt från slöjd till konst. Därför kallas det konstslöjdssalong. Då undrar ju jag om det nutida konsthantverket spänner över ett så brett fält att det behöver ett nytt namn alltså konstslöjd? Eller om det samlats ihop slöjdare, designers, konsthantverkare och konstnärer som alla gör nutida konsthantverk och därför behöver ett samlingsnamn som konstslöjd?
Om man slår upp ordet konsthantverk på NE på nätet så betyder det ”konstnärligt formgivna nytto- och prydnadsföremål samt hantverksmässig framställning av sådana”. Söker man på ordet konstslöjd så står det ”menade du: slöjd, konstgödsel, konstsmide eller kosttillskott?” Det finns andra definitioner i andra ordböcker, men det var väl ändå lite roligt och talande.
Skulle jag själv definiera ordet så skulle det låta så här: bruksföremål eller konstföremål som skapats av någon med hantverksskicklighet inom ett material som förknippas med hantverk, som t ex lera, metall eller textil. Där lyckades jag säkert få in för mycket eller för lite, men något liknande.
Problemet med en svag eller obefintlig definition, tror jag, är status och marknadsföring. Om man inte finns så syns man inte. För att få något att synas i världen så är nog ett lagom inneslutande/uteslutande begrepp ändå viktigt?
Mina framtidsdrömmar för konsthantverket är ljusa, även om ordet byts ut eller begreppet ändras.
Trots att marknadskrafter kan göra det mindre synligt, som att Lerverk har blivit tvungna att byta lokal, så uppkommer det nya scener. T ex den nyligen öppnade smyckebutiken Four och ateljén Silo, som har ett showroom för utställningar eller föreläsningar.
Så det händer saker och ju mer desto bättre. För konsthantverket måste ta plats och synas. Mer teori, recensioner och utställningar skulle inte skada. Det finns så mycket som är bra och förtjänar uppmärksamhet.
Tack för ordet
Malin Beckius, Two Little Birds